Indiai gasztrotúra magyarul

Helló Curry!

Lassan fővő bárány curry

2018. augusztus 14. - Ági Helló Curry

Egy nagyon meleg péntek délután komótosan sétálok haza a munkahelyemről, épp elképzelem, hogy hazaérek, készítek magamnak egy jó hideg fröccsöt és kiülök a kertbe. Hosszú volt a hét és jól esne egy kis tétlenség. Amikor is felhív a férjem, hogy jajj el is feljtettem mondani, hozok haza egy majdnem fél bárányt. Anyám, hirtelen nem is tudtam, most sírjak vagy nevessek? Már csak azért is mert színt kell vallanom, sosem főztem még bárányt. No nem baj, csak van már annyi rutinom, hogy megoldom. Összerántottam a nagyszülőket egy szombati meglepetés ebédre, mert azt tudtam, hogy ennyi húst négyen nem fogunk megenni. A két combot külön külön bepácoltam és az ment is a hűtőbe pihenni. A bordát meg "csak" megpucoltam és felvagdaltam és eltettem másnapra. Akkor már tudtam, hogy ebből bárány curry lesz. A hús szép rózsaszín volt, tényleg bárány, nem birka. Ha már vöröses a húsa, akkor öregebb példánnyal van dolgunk.

A bárány curry titka, hogy szépen lassan kell a sűrű fűszeres pácban hosszú ideig főzni. Nagyon pöpec étel, igazi ínyencség. Csípősségét a 3 féle chilivel szabályozhatjuk.

Étteremben Mutton masala vagy lamb curry néven is talákozhattatok vele. Basmati rizzsel tálalva az igazi, de a lepénykenyerek is illenek hozzá.

img_20180813_143414_461.jpg

 

Friss tartalomért keressétek fel Facebook vagy Instagram oldalamat is:-)

 

Hozzávalók a páchoz:

60 dkg bárány hús, lehet csontos is, sőt, úgy az igazi

3 cm-es gyömbérdarab

2 gerezd fokhagyma

1 teáskanál vörös chilipor

1 teáskanál garam masala

2 dl joghurt

 

Hozzávalók a masalához:

5 db paradicsom

3 fej lilahagyma

2 cm-es gyömbérdarab

2 gerezd fokhagyma

1 zöld chili

1 kisebb rúd fahéj

2 babérlevél

6-8 szem fekete bors

1 szárított egész chilipaprika

3 szem kardamom mag

3-4 szem szegfűszeg

2 teáskanál kurkuma

1 teáskanál őrölt koriander

0,5 teáskanál őrölt chili por

2 teáskanál só

2 evőkanál ghee vagy olaj

Először bepácoljuk a húst. Ez nem egy nagy ördöngősség. A tetszőlegesen felaprított bárányhúsra ráreszelem a megpucolt gyömbért és fokhagymát, rászórom a chiliport és a garam masalát, ráöntöm a joghurtot, nagyon alaposan összekeverem úgy, hogy a húst mindenhol bevonja a joghurtos pác. Minimum 2-3 órára, de ha lehet inkább egy éjszakára beteszem a hűtőbe marinálódni.

Elkészítem a masalát. Mivel az indiai ételek rengeteg fűszerrel készülnek és nem mindegy, hogy mit mikor és milyen sorrenben adok hozzá, én mindig mindent előkészítek. Most is így tettem.

Fogok egy nagy vágódeszkát és egy klasszikus négyoldalú konyhai reszelőt. A megpucolt gyömbért és fokhagymát lereszelem az egyik szélére. A másik oldalára felaprítom a lilahagymát és a zöld chilit. Egy tálba lereszelem a paradicsomot. Ezt a régebbi olvasóim sokadjára olvassák:-) Félbevágom a paradicsomot és a nagylyúkú reszelőn nyomkodva lereszelem, a héja a kezemben marad. Így nem kell bíbelődni a héjjal, 2 perc alatt megvan a paradicsompüré. Kikészítem az egész fűszereket majd a porfűszereket is.

img_20180812_125202.jpg

 

Egy serpenyőben vagy lábosban (lényeg, hogy lefedhető legyen) magas lángon a gheet vagy olajat felhevítem. Beledobom az egész fűszereket: egész vörös chili, babérlevél, fahéj, kardamom, bors, szegfűszeg. Pirítom egy pár percet úgy, hogy le ne égjen. Kontrollpont itt nekem a babérlevél. Ha elkezd picit barnulni, már jó. Most rádobom a reszelt gyömbért és fokhagymát. Ezt is pirítom addig, amíg el nem kezd barnulni. Most jön a lilahagyma és a zöld chili. Rádobom és időnként megkevergetve lekaramellizálom. Szép aranybarna legyen. Jöhetnek a porfűszerek: chilipor, kurkuma, koriander. Ezeknek csak egy perc pirításra van szükségük. Már önthetem is rá a paradicsompürét és sózhatom. Alaposan összekeverem és kicsit együtt főzöm. Beleteszem a pácolt húst páccal együtt. Még egy alapos összekeverés jön. Magas tűzön felforralom, átvekerem és nagyon kis tűzön szépen lassan lefedve főzöm. Időnként megkevergetem. Így fő kb. 2 órán át. Ha túl sok a lé rajta, akkor leveszem a fedőt és úgy főzöm tovább. Amikor a hús már puha, akkor a szaft is csodálatosan selymes, krémes. A zsiradék kicsit kicsapódik a tetején. Nemcsak ízletes, fantasztikus illata van és mutatós is.

Tálalás előtt friss zöld korianderrel és julienne-re vágott gyömbérrel díszítettem.

Chili mennyiséggel vigyázzatok, ha nem szeretitek a nagyon csípőset, ne tegyétek bele a 3 féle chilit!

img_20180812_125013.jpg

Jó étvágyat hozzá! :-)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hellocurry.blog.hu/api/trackback/id/tr1214179689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.08.15. 06:02:19

Tavasszal vettem már tejes bárányt, ami csak simán bárány néven futott, de méret alapján nem nagyon legelészhetett. Vettem már török hentesnél bárányt, ami azért lényegesen idősebb volt, erősebb ízzel. Szoktam venni birkát is, ami meg a töröknél vásárolt báránynál alig szokott nagyobb lenni, de lényegesen sötétebb húsú, tömörebb, viszont ízben nem sokkal markánsabb. Nem egyszerű eligazodni. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.08.15. 06:31:44

Nálunk nagyon alulértékelt a juhnak és kecskének a húsa - attól függetlenül, milyen korú állatot vágnak. Azt mondják, nem lehet intenzíven tartani, így a húsuk drágább, viszont a hazai piac meg árérzékeny. Mindenesetre örülök, hogy veled is bővült a bárányt főzők csoportja. Köszönjük a receptet. :)
Nekem a kedvenc húsrészem a csontos báránynyak lassan párolva.

Ági Helló Curry · http://hellocurry.blog.hu/ 2018.08.15. 07:56:34

@Gyalogrépa: Igen, a bárány is az a hús, ami nem tucatáru, drágább és nem veszik. Ilyen a nyúl is. Pedig szerintem egy nyúl gerinc és lebernyeg simán veri a csirkemellet.
Mi amúgy a törököknél ettünk rengeteg bárányt nyaralás alatt. Ott minden este bárányételek voltak. És érezhetően hatalmas rutinjuk volt az elkészítésben:-)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.08.16. 05:42:56

@Ági Helló Curry: Ettem már olyan csirkemellet, amire azóta is emlékszem, olyan jó volt. A nyúlnál a poénnak azt tartom, hogy olyan apró, hogy végig lehet kóstolni a combjától kezdve a lebernyegen át a gerincig, aztán befejezni a mellső lábnál. Amolyan vegyes tál.
Mi itthoni török büfében ettünk bárányt először, arra is tisztán emlékszünk, azóta is fogalom.
süti beállítások módosítása